Autojen menneisyydestä niiden tulevaisuuteen

Autojen menneisyys ja historia ovat mielenkiintoista luettavaa. Toisaalta on mielenkiintoista miettiä myös autojen tulevaisuutta. Artikkelimme pureutuukin autoihin niiden menneisyydestä tulevaisuuden visioihin!

Autojen historiaa

Auto on lähes jokaiselle nykyään elävälle hyvin tuttu liikenneväline, mutta aina ei ole ollut niin. Entiseen aikaan esimerkiksi hevoset hoitivat monia tärkeitä asioita. Niitä tarvittiin maa- ja metsätalouden piiriin kuuluvissa töissä ja logistiikan alalla. Hevoset nimittäin kuljettivat ihmisiä paikasta toiseen.

Maailman ensimmäisen auton keksi ja kehitteli herra nimeltä Carl Benz. Vuonna 1886 hän haki patentin ensimmäiselle polttomoottoriautolle Benz Patent-Motorwagenille. Autossa oli nelitahtinen bensiinimoottori ja vain kolme pyörää. Nykyajan ihmisen voi olla vähän vaikea kuvitella miten autolla ajaminen käytännössä sujui.

Suomeen ensimmäinen auto saapui vuotta ennen kuin Presidentti Urho Kaleva Kekkonen syntyi, eli vuonna 1899. Samana vuonna nähtiin sanomalehdissä myös ensimmäisiä automainoksia, vaikka suurimmalle osalle kansaa auto oli aivan tuntematon ja liian kallis menopeli. Ensimmäinen Suomessa rakennettu auto näki päivänvalon vuonna 1913. Kysymyksessä oli tehtailija Frans Lindströmin projekti, eli ”Korvensuun ihme”.

Autojen tulevaisuus

Minkälainen sitten mahtaakaan olla tuon neljällä pyörällä liikkuvan ja ihmisten, eläinten tai tavaroiden kuljetukseen tarkoitetun ajoneuvon tulevaisuus? Asiasta ollaan nykyisin montaa mieltä. Auto ja varsinkin sen voimalähteenä toimiva polttomoottori on ollut viime aikoina esillä monissa keskusteluissa. Ilmastonmuutos on aikaansaanut monia näkökantoja, joista yksi on se, että polttomoottorilla varustetut autot ovat todellisia ilmaston saastuttajia. Pieni Suomi on lähtenyt monien isompien maiden mukaan ikään kuin pelastamaan maapallon tilaa, johon autojen koetaan olennaisesti vaikuttavan. Polttomoottorilla toimivat autot ovat yhä nykyään kaikkein yleisempiä suuren maailman ja pienen Suomen mittakaavassa.

Ympäristö – ja turvallisuusnäkökohdat

Ihmiskunnan autoistaminen oli päivän sana 1960-luvulla. Auto alkoi löytyä niin pienestä torpasta kuin suuremmastakin talosta ja pihapiiristä. Autoja valmistettiin liukuhihnalta toinen toisensa jälkeen nopeaa vauhtia, mikä ei aina ollut pelkästään myönteinen asia. Useimmiten autojen turvallisuustekijöihin ei perehdytty huolella ja liikenneonnettomuudet lisääntyivät Suomessa ja maailmalla. Suomessa ei ollut edes voimassaolevaa talvirengaspakkoa, joka olisi tuonut turvallisuutta pohjolan vaihteleviin sääolosuhteisiin. Talvirengaspakko tuli voimaan vuonna 1977.

Nykyisin erityisesti sähköautojen uskotaan olevan ympäristöystävällinen vaihtoehto liikkumiseen.

Sähköautot ovat kuitenkin vielä suhteellisen kalliita ja niitä varten ei ole rakennettu tarpeeksi latauspisteitä. Kaasu- ja vetyautoja on myös ajateltu korvaamaan nykyisin suosittuja, käytössä olevia polttomoottoriautoja.

Auton tarve

Suomi on pitkä maa, joten auton tarve maaseudulla on aina kaupunkia isompi. Suurimmissa kaupungeissa on toimiva bussiliikenne ja joissakin vielä metrokin, mutta silti kaupungin kaduilla autojen vilinä on suunnaton. Auto on tarpeellinen, totta kai. Maaseudulla matka kotoa työhön saattaa olla yhteen suuntaan vaikkapa 100 kilometriä. Maaseuduilla myös bussiliikenne on nykyään melkein kokonaan kuollut, sillä ainoastaan koululaisten vuoksi ajetaan muutamia vuoroja.

Mietihän, tarvitsetko siis todella autoa vai seisooko se kaiken aikaa vain kunniapaikalla autotallissa? Mihin perustuu se, että suurten kaupunkien kaduilla on yhä enemmän katumaastureita, vaikka niiden omistajat kertovatkin olevansa ympäristö- ja ilmastotietoisia henkilöitä?

Mihin johtopäätökseen siis tulemme? Autoja on aina ollut ja tulee myöskin olemaan. Suomalainen tarvitsee autoa lähes päivittäin eikä tule siitä luopumaan. Maailmalla uusia, kaiken kokoisia- ja hintaisia autoja valmistuu jatkuvasti kuin sieniä sateella. Auton valmistus ei ilmastoa rasita, sillä se kuluttaa ainoastaan kymmenesosan sen polttoaineena kuluneesta energiasta. Uudella autolla ajaminen on siis aina järkevä vaihtoehto, sillä uusien autojen energiatehokkuus on vanhoja parempi. Uutta autoa yrityksen käyttöön hankkiessasi, muista qred suosittu ja turvallinen yrityslaina.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *